Tidigare i vår kammade Silverkreatörerna Tobias Rehnvall och William Sörqvist hem förstaplatsen i den svenska uttagningen till designklassen i Young Lions. Nu får de chansen att tävla mot andra lovande kreatörer i världens största reklamtävling. Vi slog såklart en pling till våra stjärnskott på plats i Cannes och pratade om mål och förväntningar.

William Sörqvist och Tobias Rehnvall laddar upp på stranden i Cannes

Vad betyder Young Lions för er?
- En chans att få testa sina kunskaper, träffa andra unga lejon i branschen och få en sjukt stor dos av inspiration och erfarenhet.

Hur laddar ni upp?
- Vi vet att vi står inför några långa dagar och därför försöker vi ta det lugnt och bara insupa stämningen. Vi har varit på en del intressanta föreläsningar och pratat med människor från många spännande företag. Det är många företag här som vill visa vad de går för, det är inspirerande och jäkligt kul att uppleva.

Vad är ert mål med Cannes Lions 2019?
- Vi är här för tävlingens skull och för att vinna, det är inget snack om saken. Samtidigt vill vi få ut så mycket som möjligt av upplevelsen och bli ordentligt inspirerade.

Deltagarna får briefen imorgon kring lunch och sen väntar några intensiva dygn innan vinnaren koras på torsdag.

Har ni lagt upp någon speciell strategi inför själva arbetet i väntan på briefen?
- Det är svårt i och med att vi inte vet vad den kommer handla om. Vi är sjukt taggade inför uppgiften och vi får helt enkelt låta briefen styra vårt arbete. Vi vill fortsätta att utmana gränserna för vad grafisk design innebär och hur det ser ut. Vi försöker ofta, eller så fort vi har möjligheten, att hitta nya infallsvinklar eller visuella uttryck som berör på ett nytt sätt.

Briefen för Young Lions Sverige var för STROKE-Riksförbundet. Här kan du se Tobias och Williams bidrag!

Vi på Silver håller såklart tummarna för grabbarna nere i Cannes!

Vill du vara först med att få reda på hur det går för dom? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.