Varumärkeskonceptet är spikat och klart, och en ny strategi för marknadsföring framtagen. Frågan som kvarstår är hur ni säkerställer att den nya satsningen blir lyckad. Behovet hos dem som strategiskt jobba med varumärket skiljer sig stort ifrån de som praktiskt står för kommunikationen.  Kevin Nicolas Salatino från BrandMaster, leverantörer av brand management-system, ger sin syn på lyckad varumärkeshantering.

Att ta fram ett varumärkeskoncept, oavsett om det rör sig om att förtydliga kring något som redan existerar eller ett rebranding-projekt, är bara en pusselbit i det stora hela för att lyckas med sin marknadsföring. Hur illa det än låter, faller konceptet platt ifall de som arbetar med varumärket och marknadsföring internt inte förstår hur konceptet ska användas rent praktiskt.

På en strategisk nivå handlar varumärkeshantering ofta om att konsolidera vad som kommuniceras och hur. Rent praktiskt innebär det att all kommunikation behöver vara enad där man visuellt använder samma färger, former, logotyp och stil. Kommunikativt ska budskapet vara i linje med företagets värderingar och vad man står för. Till hjälp för att skapa en sammanhållen marknadsföring används varumärkesriktlinjer eller andra uppsatta regler.

För att det ska bli rätt i look och budskap räcker det dock inte med att det finns regler på plats. Det är viktigt att alla faktiskt förstår sig på konceptet och enkelt kan omsätta det i praktiken. Det finns fler personer inom företaget än de på marknadsavdelningen som måste förstå varumärket.

Säljare, kundtjänst, anställda i butik eller på kontoret som pratar med kunder och leverantörer representerar också varumärket. De behöver använda rätt logotyp, rätt version av företagspresentationen, ha rätt profilkläder eller se till att rätt produktbilder syns i återförsäljarens webbshop.

För att se till att konceptet genomsyrar hela verksamheten behöver även de förstå och kunna ta till sig strategin för varumärket:

  1. Konkretisera: Illustrera och förklara vad aspekter av konceptet innebär. Vad betyder våra värderingar i praktiken?
  2. Exemplifiera: Tydligast av allt blir det med exempel på hur du ska/inte ska göra med färger, bilder, logotyp och produktbilder.
  3. Tillgängliggör: Gör det lätt att göra rätt genom att alla anställda kan få tag på media och rätt ”Brand assets” själva för att använda i kommunikationen.

Vanliga lösningar för att sprida information internt är att skapa riktlinjer för varumärket i form av en utförlig brand book och sätta upp någon form av portal där anställda kan få tillgång till material som behövs.

Mitt tips för att se till att lyckas, speciellt för större företag eller organisationer där de anställda är utspridda, är att hitta en lösning som kan samla båda delarna. En marknads- och varumärkesportal i kombination med mediabank blir till stor hjälp för att kommunicera internt och samla allt på ett ställe. Här kliver gärna Silver och BrandMaster in – få stöd i att ta fram strategi och koncept samt säkerställa internkommunikationen och se till att lyckas långsiktigt.

Kevin Nicolas Salatino, Brandmaster
Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.