Nu lanserar Resumé Designindex, en mätning av vilken effekt investeringar i design har. Silver har varit med att ta fram mätningen som en del av Komms varumärkes och designgrupp, Investeringar i design och upplevelsen av varumärket blir allt mer avgörande för ett företags framgång i en global värld där unika produkter inte finns längre än några veckor. Tanken med kontinuerliga mätningar av designeffekt är att designbranschen och deras kunder får en kunskapsplattform för strategisk design. Det finns många tävlingar som premierar snygg design baserad på jurybedömningar. Med kontinuerligt genomförda designindex-mätningar kan vi nu äntligen med konsumentdata börja identifiera vad som är rätt design – design som gör skillnad i mötet med konsument. Tack till alla branschkollegor som Bold, Identity Works och A+X samt Bilendi som står för undersökningen. Både ICA Basic och Panduro som Silver arbetat med kom på topp 3 i den första designindexmätningen som presenterades på Resumés Branding och designevent den 3 april i Stockholm.

Om Designindex:

  • Designindex är en kontinuerlig mätning av Resumé som jämför 
ett förpackningsdesign eller varumärkesidentitet före och efter en genomförd re-design
  • 15-20 produkter eller identiteter bedöms av ett riksrepresentativt urval på 1000 respondenter uppdelad på två referensgrupper, en som bedömer den gamla designen och en som bedömer den nya.
  • Resultatet är statistiskt säkerställt genom signifikanstest.
  • Utifrån en viktning av likability, unicitet och köpintention  
tas ett index fram som visar vilken förflyttning designen har skapat för varumärket. Designindex över 100 innebär att designen har skapat en positiv förflyttning av varumärket/produkten hos konsumenten.
Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.