I takt med att e-handeln växer sig allt starkare och 9 av 10 svenskar uppger att de handlar online är det hög tid att designa produkter och förpackningar som är lämpade för både den fysiska och den digitala handelsplatsen. Och för att synas i de miniatyrsmå bildformaten som erbjuds i sociala medier och på e-handelsplatser, den "digitala hyllan”,  gäller det att skilja ut sig från mängden. Men hur gör man det?

Börja helt enkelt varje designprocess med att tänka digitalt. En produkt som ska säljas online har helt andra krav och förutsättningar en den som enbart ska stå på en butikshylla och trängas bredvid sina konkurrenter. Många varumärkesägare har en tendens att vilja fylla sina förpackningar med så mycket information om produkten som möjligt, men att döma av exemplet nedan är det mer framgångsrikt att låta bli.

Det brooklynbaserade glassföretaget Van Leeuwen ökade sin försäljning med 50% efter att de gjort en re-design optimerad för sociala medier. De tidigare glassburkarna var överösta med information vilket gav ett rörigt och otydligt intryck, i synnerhet i sociala medier. Efter att byrån Pentagram skalat ned antalet varumärkeselement, förstorat logotypen och färgsatt i trendiga färger var den så pass tilltalande att hela 80% av de nya kunderna kom från Instagram.

  • Hur ser det ut i flödena hos din målgrupp? Designa en produkt som passar in målgruppens eget flöde så ökar chansen att de vill visa upp och dela den vidare till sina vänner.
  • Tänk på tydlighet och synlighet online – i små format syns inte liten text eller små ikoner. Skala hellre bort och låt loggan få mer plats!