24 april, 2019

Sött, gott och hälsosamt

Sötsuget ute i världen hänger kompromisslöst kvar trots att värderingar så som hälsa och hållbarhet har vunnit konsumenternas hjärtan. Men det finns inget som säger att man inte kan få allt! Här kommer några exempel från Silvers planner Malin Edvardsen på sötsaker som anpassats till våra moderna önskemål.

Grön hälsa på de mest omöjliga ställen

Bild lånad från www.madewithnestle.ca 

Varumärken går längre än någonsin i jakten på den stora massan konsumenter som attraheras av hälsosamma attribut, och även de allra största mainstream-varumärkena "grönar upp” sina portföljer. Ett exempel är Nestlés Kit-Kat som har lanserat en Matcha Green Tea-choklad, inte bara i Asien utan nu även i Kanada, trots uppenbara hinder så som att den gissningsvis fått betyget "ser motbjudande ut” i konsumentundersökningar inför produktlanseringen.

Vegan och allt annat bra samtidigt

Bild lånad från www.lebbysnacks.com 

Vegan-trenden fortsätter att växa sig starkare och av allt att döma så finns inget tak på tillväxten. Vi ser allt fler veganska, fruktbaserade godisar med pektin som dyker upp och ersätter de klassiska gelégodisarna med gelatin. Men det stannar inte vid veganskt. Tiden för en enda stark hälso-usp är förbi, nu när många varumärken visat att man kan vara ALLT. Det amerikanska varumärket Lebby gör godis-goda snacks, baserade på kikärtor, som tar hänsyn till allt en hälsomedveten kund kan önska sig. I sortimentet finns alternativ som är veganska, glutenfria, kosher och non-GMO - samtidigt.

Avancerad teknologi förlänger hållbarheten på glass

Bild lånad från @bompasandparr

Bompas and Parr, en designstudio inom mat och dryck vars område beskrivs som multi-sensory experience design, har tagit fram ”glassen som inte smälter”. Åtminstone smälter den väldigt mycket långsammare än vanliga glassar. Ett innehåll av fruktfibrer gör glassinnovationen mindre känslig mot svängningar i fryskedjan, vilket minskar risken för att behöva öppna en glass som ligger som en sörja i pappret. Idén bakom frystekniken kommer ursprungligen från ett forskningsprojekt där man försökte frysa flygplanslandningsbanor på vatten med hjälp av sågspån. Än finns inte glassen att köpa i livsmedelsbutikerna men den är ett intressant exempel på hur avancerad teknologi börjar leta sig in i världen för mat och dryck.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

18 april, 2019

Morgondagens retail – responsiv branding, nya värderingar och community retail

På Dagens industris retailkonferens förra veckan diskuterades framtidens retail med forskare från Handelshögskolan, experter från HUI och varumärkesbyggare från bl.a. Clas Ohlson, IKEA och H&M. Nedan några key findings från dagen från Silvers chefsstrateg Ulf Berlin.

OMNI kundupplevelsen is king
När konferensdeltagarna fick frågan vad de trodde var viktigast för att fånga morgondagens kunder blev svaret ”En enhetlig kundupplevelse”. Grunden för detta är en ikonisk och responsiv varumärkesidentitet som grund för skapa olika kundupplevelser med samma känsla i varumärkets samtliga kanaler och kundmöten.  

En transformativ värld men samma kundbehov… 
Kunderna vill fortfarande bli inspirerade, hitta något man gillar, köpa det, få hem produkten och sen känna att man gjort rätt val. Svårare är det inte och det måste vara utgångspunkten för alla kundresor vi bygger.

…grundande i nya värderingar
Kundernas värderingar har däremot förändrats. I korthet handlar det om fyra saker att tänka på när vi gör våra varumärkesstrategier:

  1. Kunderna litar mer på varandra än på företagen
  2. Kunderna älskar upplevelser som är gjorda just för dem 
  3. Kunderna vill göra medvetna och hållbara val
  4. Det ska vara snabbt och enkelt

Follow the flow
Framgångsrik retail har alltid handlat om att finnas där flödena finns. I dagens disruptiva värld kanske ett varumärke till och med måste skapa sina egna flöden - därför kan Community Retail bli något som kommer öka. Kolla in t.ex. Wool and the Gang där du både kan lära dig allt om stickning och köpa allt du behöver för att sticka.

Håll koll på kundresan.
I den transformation vi befinner oss blir kundresan allt mer komplex. Kunderna rör sig mellan digitala och fysiska kanaler, det blir fler och fler touch points och flera av de touch points som driver köp har varumärken inte har inte företagen någon kontroll över. Handelsforskaren Sara Rosengrens råd är att skaffa sig information hur OMNI-kundresan ser ut för just ditt varumärke för att förstå hur kunden agerar och rör sig mellan olika touch points. Vi håller med. Med innovativa researchmetoder  och digital teknik är det möjligt att kartlägga kundbeteende i både fysiska och digitala miljöer.

Add-in istället för add-on
Istället för att bjuda på erbjudande och rabatter på nya produkter - lägg in differentierande mervärden i erbjudandet. Till exempel som att kunden kan hålla koll på sina CO2-utsläpp om hen handlar hos dig (heja ICA och ”Mitt klimatmål). Det kommer driva framtidens kundlojalitet som handlar mer om engagemang än om poäng.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

10 april, 2019

Dags att mäta designeffekt!

Nu lanserar Resumé Designindex, en mätning av vilken effekt investeringar i design har. Silver har varit med att ta fram mätningen som en del av Komms varumärkes och designgrupp, Investeringar i design och upplevelsen av varumärket blir allt mer avgörande för ett företags framgång i en global värld där unika produkter inte finns längre än några veckor. Tanken med kontinuerliga mätningar av designeffekt är att designbranschen och deras kunder får en kunskapsplattform för strategisk design. Det finns många tävlingar som premierar snygg design baserad på jurybedömningar. Med kontinuerligt genomförda designindex-mätningar kan vi nu äntligen med konsumentdata börja identifiera vad som är rätt design – design som gör skillnad i mötet med konsument. Tack till alla branschkollegor som Bold, Identity Works och A+X samt Bilendi som står för undersökningen. Både ICA Basic och Panduro som Silver arbetat med kom på topp 3 i den första designindexmätningen som presenterades på Resumés Branding och designevent den 3 april i Stockholm.

Om Designindex:

  • Designindex är en kontinuerlig mätning av Resumé som jämför 
ett förpackningsdesign eller varumärkesidentitet före och efter en genomförd re-design
  • 15-20 produkter eller identiteter bedöms av ett riksrepresentativt urval på 1000 respondenter uppdelad på två referensgrupper, en som bedömer den gamla designen och en som bedömer den nya.
  • Resultatet är statistiskt säkerställt genom signifikanstest.
  • Utifrån en viktning av likability, unicitet och köpintention  
tas ett index fram som visar vilken förflyttning designen har skapat för varumärket. Designindex över 100 innebär att designen har skapat en positiv förflyttning av varumärket/produkten hos konsumenten.
Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

13 mars, 2019

Hej varumärkeschef – så här tar du makten över datan!

Digital data ger nya möjligheter till ett effektivt varumärkesutvecklingsarbete som ger resultat på sista raden. Med hjälp av big data, den egna kund- och försäljningsdatan, AI-baserad marketing automation och machine learning kan du driva både position och försäljning. Nedan följer några tips från Silvers chefsstrateg Ulf Berlin om hur du kan ta makten över datan och använda den för att utveckla och stärka ditt varumärke. 

1. Integrerad segmentering

Börja med att skapa en integrerad segmenteringsmodell som kopplar ihop den strategiska segmenteringen (drivkrafter, barriärer, emotionella och funktionella behov etc.) med din taktiska segmentering (säljdata, köp-, online-beteende etc.). Rätt utfört får du anonymiserad kunskap på individnivå som följer GDPR och är både taktisk med faktiskt kundbeteende och strategisk med drivkrafter och värderingar.  Detta ger dig inte bara ovärderlig information till det strategiska arbetet utan blir även grunden för individbaserad, automatiserad kommunikation som både kan vara positionerande och försäljningsdrivande.

2. Integrera dina datakällor

Se till att dina datakällor är integrerade så att du enkelt kan dra ut information och göra analyser som grundar sig från alla de datakällor du har tillgång till. Det enklaste sättet att integrera dina datakällor är genom ett marknadsanalysverktyg som kontinuerligt kan koppla ihop säljdata med marknadsanalysdata och t.ex. brand tracking. Det finns idag flera bra verktyg på marknaden, ”marketing analytics hubs”, men hör dig först för internt hur mycket din egen IT-avdelning kan klara av på egen hand.

3. Skaffa information om OMNI-kundresan

Säkerställ att du förstår den nya kundresan. Omnikundresan innebär att kunderna rör sig sömlöst mellan den digitala och fysiska dimensionen, en resa som ser väldigt olika ut för olika branscher och kategorier. För att ta reda på dina kunders OMNI-kundresa, använd dig av undersökningsmodeller som täcker in både online- och offline-beteende. Enklast och minst kostnadskrävande är att köpa in sig i branschspecifika studier, men det är ofta en väl motiverad investering att göra en specifik undersökning på dina kunder.

4. Ständigt lärande med machine learning

Marketing automation handlar inte bara om att skicka ut saker automatiskt, utan även om att öka träffsäkerheten. Därför är det viktigt att ta vara på hur kunderna reagerar på det du skickar till dem för att sedan förfina datan och göra kommunikationen ännu mer träffsäker. Se alltså till att systemet lär sig av effekterna på det du skickar ut och utvecklar en kunskap om kunderna, allt ifrån vilken tidpunkt till vilken kanal och budskap som passar dem bäst.

5. Få in ett varumärkesperspektiv på den digitala marknadsföringen

Många glömmer bort att en digital marknadsföringsstrategi inte bara ska vara försäljningsdriven, utan också innehålla guidelines ur ett varumärkesperspektiv. Ska ni använda push eller pull i er kommunikation? Vad är rätt digital tonlitet mot varumärkets strategiska målgrupp? Se till att er digitala marknadsföring är on strategy med en tonalitet och uttryck som driver varumärkets position – branding by selling. Digital marknadsföring är otroligt effektiv. Felaktig kommunikation kan snabbt rasera varumärkesvärden som byggts upp över lång tid.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

22 februari, 2019

Silver är Årets Byrå – för femte gången!

Vi är otroligt glada och tacksamma över att Silver har blivit utsedd till Årets Byrå 2019! Vi är Sveriges bästa design- och varumärkesbyrå (25+ mkr), för andra året i rad. Vi vill rikta ett stort tack till våra kunder som gör det hela möjligt och har gett oss högst betyg av alla byråer i branschen. Tack för att vi får göra den här resan med er!

Tävlingen Årets Byrå genomfördes för första gången 2000. I studien som ligger till grund för tävlingen utvärderar byråernas största kunder sina byråer inom 13 Nöjd kund index-kriterier, däribland kreativitet, strategisk kompetens, proaktivitet, affärsnytta, digital kompetens och engagemang. Det är den största branschstudien inom kommunikationsområdet som utvärderar smarbeten mellan kunder och deras byråer. Silver har tidigare vunnit Årets byrå år 2018, 2013, 2012 och 2010.

14 februari, 2019

Öka spridningen i sociala medier med unboxing

Ett effektivt sätt att få sina följare att skapa user generated content (UGC) är genom tilltalande förpackningsdesign och en oförglömlig unboxing-upplevelse. Unboxing handlar om att människor filmar eller fotograferar produkter som packas upp och publicerar detta på sociala medier. Under 2018 genererade unboxing videos mer än 500 miljoner visningar på Youtube.

Skönhetsvarumärket Glossier framhäver naturlig och välmående hy, något som gjort succé bland millenials världen över. Glossier har utnämnts till ett av världens mest innovativa företag och har lyckats skapa ett starkt community bland dess 1,7 miljoner följare, mycket tack vare att de uppmuntrar och repostar UGC.

En snabb sökning på Google ger över 50 000 videoresultat av Glossiers attraktiva och spännande unboxing-upplevelse. De rosa bubbelplastfickorna som produkterna packas i för att transporteras säkert har blivit så populära att de används som necessärer, väskor och till och med säljs på andrahandsmarknaden – trots att det rör sig om enkelt, billigt packmaterial. Här är en av hundratals videos där du kan se när ett Glossier-paket packas upp.

Silvers tips för en bättre unboxing-upplevelse:

  • Tänk igenom hela kundresan när du producerar en vara som säljs i e-handeln. Särskilt om det är via egna kanaler. Hur kan ditt varumärke skapa en förpackningsupplevelse som ger ett långvarigt intryck, även efter att produktens livslängd är över?
  • För att skapa lyckad unboxing kan man bl.a. använda sig av personaliserade meddelanden, lyxiga inslagningar, roliga gimmicks och smarta produktavdelare.
  • Kom ihåg att tänka smart och hållbart – onödigt packmaterial, för stora kartonger och irrelevanta reklamblad kan ge motsatt effekt och irritera mer än förhöja upplevelsen.

Bildkälla 2

1 februari, 2019

Design som vinner i den digitala hyllan

I takt med att e-handeln växer sig allt starkare och 9 av 10 svenskar uppger att de handlar online är det hög tid att designa produkter och förpackningar som är lämpade för både den fysiska och den digitala handelsplatsen. Och för att synas i de miniatyrsmå bildformaten som erbjuds i sociala medier och på e-handelsplatser, den "digitala hyllan”,  gäller det att skilja ut sig från mängden. Men hur gör man det?

Börja helt enkelt varje designprocess med att tänka digitalt. En produkt som ska säljas online har helt andra krav och förutsättningar en den som enbart ska stå på en butikshylla och trängas bredvid sina konkurrenter. Många varumärkesägare har en tendens att vilja fylla sina förpackningar med så mycket information om produkten som möjligt, men att döma av exemplet nedan är det mer framgångsrikt att låta bli.

Det brooklynbaserade glassföretaget Van Leeuwen ökade sin försäljning med 50% efter att de gjort en re-design optimerad för sociala medier. De tidigare glassburkarna var överösta med information vilket gav ett rörigt och otydligt intryck, i synnerhet i sociala medier. Efter att byrån Pentagram skalat ned antalet varumärkeselement, förstorat logotypen och färgsatt i trendiga färger var den så pass tilltalande att hela 80% av de nya kunderna kom från Instagram.

  • Hur ser det ut i flödena hos din målgrupp? Designa en produkt som passar in målgruppens eget flöde så ökar chansen att de vill visa upp och dela den vidare till sina vänner.
  • Tänk på tydlighet och synlighet online – i små format syns inte liten text eller små ikoner. Skala hellre bort och låt loggan få mer plats!


 

24 januari, 2019

Futuristiska snacks – strösslade ägg, probiotiskt fredagsmys och köttiga fruktbitar

På Silver är vi ständigt på jakt efter de senaste trenderna och produktinnovationerna världen över. År 2019 spås bli det hälsosamma snacksets år och här är tre snack(isar) från väst som fångar vårt intresse just nu:

Färdigkokta ägg med strössel – Perfectly Peckish

Perfectly peckish eggBilder lånade av @perfectlypeckish

Nu kan du strössla ditt morgonägg med extra smak. Det kokta ägget har fått en helt ny kostym i form av Perfectly Peckish. Peckish är företaget som ger dig perfekt kokta, skalade, ekologiska ägg från frigående höns med ditt eget val av topping. Strösslet kommer i 5 smaker: Fried Rice, Rancheros, Salt & Pepitas, Everything (frö- och kryddblanding som är en vanlig topping på bagels) samt Maple Waffles. Peckish kan ätas både som en snabb frukost, snacks på språng eller som ett extra tillskott till din lunchsallad eller middag. Produkten lanseras över hela USA tidigt under 2019.

Probiotiskt fredagsmys – Blomkålspuffar för magen

Probiotiska blomkålspuffar, vegan robBilder lånade av @veganrobs

Maghälsan har länge varit på tapeten och det tros vara en trend som kommer att hålla i sig ett långt tag framöver. För att hålla tarmfloran i toppskick rekommenderas vi äta kombucha, kimchi, kefir och sauerkraut. Chips och godis, däremot, sägs vara den värsta sortens bov för den som vill upprätthålla en god bakteriekultur, något som naturligtvis innebär att vårt älskade fredagsmys är i farozonen.

Som tur är har produktinnovationerna inte låtit vänta på sig och det senaste tillskottet i den amerikanska snackshyllan är probiotiska blomkålspuffar. Puffarna är veganska, glutenfria och bidrar till en bättre matsmältning så att du kan fortsätta njuta av en bra magkänsla hela veckan. Ännu har vi inte sett något liknande i Sverige, men om vi får gissa borde det inte dröja länge innan dagligvaruhandelns populära linskrokar och quinoachips får sig en släng av närande tillskott!

Köttiga fruktbitar – Kryddigt fruktkött är hett

Watermelon jerky coconutBilder lånade av @watermelonroad & @mightybee

Efter att växtbaserade köttimitationer som ”The Impossible Burger” och "Beyond Meat” tagit världen med storm finns det fler aktörer som kommit på liknande tankar. Beef Jerky är ett klassiskt amerikanskt snacks vars uppkomst sägs komma från USAs ursprungsinvånare som torkade kött för att ge det en längre hållbarhet. Nu har brooklynbaserade Watermelon Road och londonföretaget Mighty Bee skapat växtbaserad jerky – ett köttliknande snacks av frukt.

Mighty Bee erbjuder kokosnötsjerky i smakerna Spicy BBQ, Teriyaki och Chocolate Hazelnut. För den som vill ha en mer tropisk fruktkick kommer Watermelon Roads jerky i flera exotiska smaker så som Mango Margarita, Watermelon Lemonade och Pineapple Mojito.

14 januari, 2019

Silver kan bli Årets byrå 2019!

Silver har blivit nominerade till Årets byrå 2019 – en utmärkelse som ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom att det är kunderna som utser vem som vinner.

151 byråer i 15 kategorier har utvärderats av sina kunder utifrån kriterier som bl.a. kreativ höjd, strategisk kompetens och engagemang och endast de allra bästa har gallrats ut till finalen. Den 21 februari koras vinnarna och vi hoppas att det går lika bra som förra året då vi tog hem storvinsten och vann tävlingen i kategorin Varumärkes- & Designbyråer (25+ mkr).

Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska kunder för att ni gör detta med oss!

Silver har tidigare vunnit Årets byrå år 2018, 2013, 2012 och 2010.
Vill du läsa mer om tävlingen – klicka här!

9 januari, 2019

Chefsstrategens 3 tips för att tackla marknadsavdelningens tuffaste utmaningar 2019

Resumé publicerade i förra veckan en lista på marknadschefernas främsta utmaningar för det kommande året. På listan hittar vi bland annat utmaningar som ”att våga ha en stark brand marketing-strategi", ”att få hela firman att leverera på varumärket

”, samt  ”skapa en dynamisk marknadsplan". Silvers chefsstrateg Ulf Berlin ger sin syn på saken och ger 3 tips inför 2019.

Den digitala transformationen påverkar allt och vänder upp och ned på gamla branschsanningar. Kanallandskapet är i förändring, kunderna handlar på nya sätt och kundlojalitet är ett minne blott. Det ställer nya och högre krav på oss som arbetar med varumärken. Här är 3 tips på vägen för att skapa ett starkare varumärke i en transformativ värld.

1. Låt mod bli en del av din brand marketing-strategi

Varumärken som tar ställning och står upp för vad de tror på vinner de syftesdrivna konsumenternas hjärtan. Och dessa blir allt fler. Edelman uppger att denna grupp av konsumenter som köper, undviker, byter eller bojkottar ett varumärke beroende på dess ställningstagande i sociala eller politiska frågor nu uppgår till 64% av världens konsumenter.

Ett exempel som hela världen har hyllat för sitt mod är Nike och deras uppmärksammande kampanj tillsammans med Colin Kaepernick. Nike, som är ett av världens starkaste varumärken, slöt år 2018 upp bakom en amerikansk fotbollsspelare som protesterat mot polisens övervåld mot den afroamerikanska befolkningen. Ett samarbete som lett till att Nikes aktie nått all-time high och att deras online-försäljning skjutit i höjden.

Så mod driver både försäljning och lojalitet. Men för att du ska upplevas som modig krävs det att du riskerar något. För vad är egentligen mod – om det inte finns något att förlora? Att ta ställning med självklarheter som alla skriver under på driver inte lojalitet. Mod gör det.

2. Kliv ned på golvet

Många varumärkes- och marknadschefer säger i Resumés undersökning att det är svårt att få hela organisationen att tänka och leverera på varumärket. Att predika varumärkets förträfflighet är inte en framkomlig väg i en transformativ värld heller. Som varumärkesägare är det bästa att helt enkelt kliva ned på golvet och jobba med kollegorna på de andra avdelningarna för att gemensamt omsätta varumärket i praktiken. Initiera och driv samarbeten över avdelningarna för att tillsammans med kollegorna bevisföra varumärket med produkter, tjänsteutveckling och äkta engagemang. De kommer snart märka att bygga varumärke är det roligaste som finns!

3. Teama upp med byrån

Var hamnar byråsamarbetet bland alla squads och tribes i den agila organisationen? Ska du jobba agilt med din byrå så är mitt tips att sluta ge briefer och gå och vänta på en presentation. Jobba istället tillsammans med din byrå. Hitta en riktigt bra, långsiktig samarbetspartner med rätt expertis som trivs med att jobba nära dig, er in-house byrå och era andra byråer.  Det kräver lite mer av dig, men skapar riktig agilitet med den dynamik som krävs för att nå resultat.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.