24 maj, 2019

Datadriven retailtransformation

För ungefär två veckor sedan anordnade Silver tillsammans med insiktsbyrån Odyssey ett frukostseminarium med temat Datadriven retailtransformation.

Tobias Sjöqvist & Ulf Berlin

Talarna var fyra personer med stor kunskap och erfarenhet i branschen:

Thomas Kanestad, Retail Management-konsult på do-be consulting.
Thomas gav en bakgrund till seminariet med sin syn utmaningarna med att kombinera de väsensskilda affärslogikerna i e-commerce och traditionell retail. Och hur går man från att bli ”talk of the town”, det vill säga hitta rätt läge för den fysiska butiken till att bli ”talk of the net”? Var finns de digitala etableringscheferna? Och vem utvecklar de digitala planogrammen?

Tobias Sjöqvist, VD på Odyssey
För att få full utväxling av möjligheterna med den digitala transformationen måste man utmana sina instinkter och tänka precis tvärt om: det du tror utifrån den kunskap du har idag kommer förmodligen bli visa sig var helt fel. Det var essensen av Odysseys VD Tobias Sjöqvist föredrag. Han berättade även om möjligheterna med att stänga gapet mellan den data som finns och som ofta ligger i samlade skilda öar och företagets digitala marknadsföring och automatiseringen av denna.

Ulf Berlin, Chefsstrateg på Silver
Ulf berättade om vikten av att bygga en positionerande varumärkesupplevelse, något som inte bara handlar om kommunikation utan som måste drivas i alla de fyra p-na. Han gick igenom Silver och Odysseys arbete för Panduro där datadrivna insikter var grunden för deras varumärkestransformation som påverkade både logotyp, identitet, sortiment, butiksupplevelse, företagskultur, organisation och kommunikation. Se ett utdrag här:

Michael Forsmark, f.d. VD på Panduro, nu VD på Fotografiska International
Avslutningsvis berättade Michael om resultatet och lärdomarna av Panduros varumärkestransformation. Vikten av att få med sig hela företaget kan aldrig underskattas. Likaså utmaningarna med att skapa en OMNI-affär givet två olika affärslogiker.

Läs mer om vårt arbete för Panduro HÄR.

Stort tack till alla som kom och lyssnade på oss, vi ses nästa gång!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om framtida seminarier!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

16 maj, 2019

Digital förstärkning på Silver

Digital first gäller i alla våra projekt. Därför är vi glada över av välkomna dessa två strategiska och kreativa begåvningar till Silver.

Daniel Månsson och Rebecca Berg-Olsson är två av Silvers senaste tillskott.

Rebecca Berg-Olsson, Senior Designer
Rebecca är en konceptuell designer med internationell erfarenhet från byråer i Amsterdam och London. Rebecca har examen i digital design från Hyper Island och har arbetat med internationella varumärken som Absolut Vodka, Marabou och Swedish Match.

Daniel Månsson, Digital Strateg
Daniel ansluter till Silver som nyexaminerad digital strateg från Hyper Island i Stockholm. Hans fokus kommer ligga på analys av webbplatser och att förenkla den digitala kundresan för våra kunder. Daniel blir också ansvarig för innehållet här på bloggen.

Vi önskar både Rebecca och Daniel varmt välkomna till Silver!

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

14 maj, 2019

Ett varumärke för framtidens mat

Hur skapas ett varumärke för mat som ingen vet vad det är? Det var utmaningen som Silver stod inför med varumärket A2O, som nu siktar på att bli en stor aktör när konsumenten söker ett veganskt alternativ.

Silver har tagit fram logotypen, varumärkesidentiteten och förpackningsdesignen för A2O

A2O bildades av entreprenörerna Adam Engström och Ola Albrektsson utifrån idén att erbjuda insekter som klimatsmart proteinkälla för människor. Men i väntan på att lagstiftningen ska tillåta insekter som mat började grundarna med en annan idé: en variant på den indonesiska rätten tempeh, gjord på svenska ärtor. Just nu går det att hitta A2O:s tempeh på ett 40-tal restauranger, och i år lanseras den i högprofilerade matbutiker och redan nästa år i vanliga livsmedelsbutiker.

"Vi har en stark idé om var vi vill vara och vad vi vill stå för. Vi erbjuder inte en ersättning för kött. Produkten och varumärket står för något nytt, något man väljer för att det är gott, nyttigt och miljösmart", säger A2Os vd Adam Engström.

Varumärket A2O är framtaget av Silver för att fungera som ett paraplyvarumärke för goda, nyttiga och miljösmarta matprodukter. A2O är en formel för hållbarhet, men också en lek med grundarnas förnamn och att de vill stå för ett helhetstänk, där de tar ansvar från start till mål.

Silver har även tagit fram logotyp, varumärkesidentitet och förpackningsdesign för det nya varumärket. Den stora utmaningen har varit att sälja in något som är helt okänt på marknaden. Kommunikationen hade kunnat handla om hållbarhet, ärtor eller köttalternativ men istället har fokus lagts på smakupplevelsen och att inbringa ett nytt sätt att tänka när vi äter.

"Än så länge finns det bara en produkt, men samtidigt finns det en vision om något större. Vi kommer lansera fler produkter och det måste vi få in i varumärket", säger Adam Engström.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

9 maj, 2019

Stöd Lex Lotta i att motverka våld i nära relationer

Vi är många just nu som vill göra något för att bekämpa våld mot kvinnor. En sak alla kan göra är att stötta Lex Lotta som startades till Lotta Rudholms minne för att motverka våld i nära relationer. Deras swishnummer är 1233645215. 

Läs mer om Lex Lotta och arbetet som görs här.

Lex Lotta och alla andra som kämpar med denna viktiga fråga har nu chansen att göra skillnad om vi bara stöttar dem lite extra. 

Vi på Silver har hjälpt Lex Lotta med strategi, design och bidrag.

3 maj, 2019

Välkomna till Silver

Under året har vi fått flera roliga och spännande nya kunder som vi tänkte presentera i vår blogg under våren. Här kommer några!

Weleda
Kundinsikt och positionering för det fantastiska hudvårdsvarumärket Weleda. Prova – naturlig och ekologisk hudvård med produkter av högsta kvalitet som har bevisad effekt

FOREX Bank
Datadriven insikt, positioneringsstrategi och design för en bank som går emot strömmen och står på den lilla kundens sida.

Teknikmagasinet
Varumärkesutveckling och design för Teknikmagasinets egna produkter – lite roligare, lite smartare.

Allsvenskan (Svensk Elitfotboll)
Tänk att få designa landets roligaste sportupplevelse – så kände vi när vi fick uppdraget att göra om Allsvenskans och Superettans logotyper och varumärkesupplevelse.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

24 april, 2019

Sött, gott och hälsosamt

Sötsuget ute i världen hänger kompromisslöst kvar trots att värderingar så som hälsa och hållbarhet har vunnit konsumenternas hjärtan. Men det finns inget som säger att man inte kan få allt! Här kommer några exempel från Silvers planner Malin Edvardsen på sötsaker som anpassats till våra moderna önskemål.

Grön hälsa på de mest omöjliga ställen

Bild lånad från www.madewithnestle.ca 

Varumärken går längre än någonsin i jakten på den stora massan konsumenter som attraheras av hälsosamma attribut, och även de allra största mainstream-varumärkena "grönar upp” sina portföljer. Ett exempel är Nestlés Kit-Kat som har lanserat en Matcha Green Tea-choklad, inte bara i Asien utan nu även i Kanada, trots uppenbara hinder så som att den gissningsvis fått betyget "ser motbjudande ut” i konsumentundersökningar inför produktlanseringen.

Vegan och allt annat bra samtidigt

Bild lånad från www.lebbysnacks.com 

Vegan-trenden fortsätter att växa sig starkare och av allt att döma så finns inget tak på tillväxten. Vi ser allt fler veganska, fruktbaserade godisar med pektin som dyker upp och ersätter de klassiska gelégodisarna med gelatin. Men det stannar inte vid veganskt. Tiden för en enda stark hälso-usp är förbi, nu när många varumärken visat att man kan vara ALLT. Det amerikanska varumärket Lebby gör godis-goda snacks, baserade på kikärtor, som tar hänsyn till allt en hälsomedveten kund kan önska sig. I sortimentet finns alternativ som är veganska, glutenfria, kosher och non-GMO - samtidigt.

Avancerad teknologi förlänger hållbarheten på glass

Bild lånad från @bompasandparr

Bompas and Parr, en designstudio inom mat och dryck vars område beskrivs som multi-sensory experience design, har tagit fram ”glassen som inte smälter”. Åtminstone smälter den väldigt mycket långsammare än vanliga glassar. Ett innehåll av fruktfibrer gör glassinnovationen mindre känslig mot svängningar i fryskedjan, vilket minskar risken för att behöva öppna en glass som ligger som en sörja i pappret. Idén bakom frystekniken kommer ursprungligen från ett forskningsprojekt där man försökte frysa flygplanslandningsbanor på vatten med hjälp av sågspån. Än finns inte glassen att köpa i livsmedelsbutikerna men den är ett intressant exempel på hur avancerad teknologi börjar leta sig in i världen för mat och dryck.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

18 april, 2019

Morgondagens retail – responsiv branding, nya värderingar och community retail

På Dagens industris retailkonferens förra veckan diskuterades framtidens retail med forskare från Handelshögskolan, experter från HUI och varumärkesbyggare från bl.a. Clas Ohlson, IKEA och H&M. Nedan några key findings från dagen från Silvers chefsstrateg Ulf Berlin.

OMNI kundupplevelsen is king
När konferensdeltagarna fick frågan vad de trodde var viktigast för att fånga morgondagens kunder blev svaret ”En enhetlig kundupplevelse”. Grunden för detta är en ikonisk och responsiv varumärkesidentitet som grund för skapa olika kundupplevelser med samma känsla i varumärkets samtliga kanaler och kundmöten.  

En transformativ värld men samma kundbehov… 
Kunderna vill fortfarande bli inspirerade, hitta något man gillar, köpa det, få hem produkten och sen känna att man gjort rätt val. Svårare är det inte och det måste vara utgångspunkten för alla kundresor vi bygger.

…grundande i nya värderingar
Kundernas värderingar har däremot förändrats. I korthet handlar det om fyra saker att tänka på när vi gör våra varumärkesstrategier:

  1. Kunderna litar mer på varandra än på företagen
  2. Kunderna älskar upplevelser som är gjorda just för dem 
  3. Kunderna vill göra medvetna och hållbara val
  4. Det ska vara snabbt och enkelt

Follow the flow
Framgångsrik retail har alltid handlat om att finnas där flödena finns. I dagens disruptiva värld kanske ett varumärke till och med måste skapa sina egna flöden - därför kan Community Retail bli något som kommer öka. Kolla in t.ex. Wool and the Gang där du både kan lära dig allt om stickning och köpa allt du behöver för att sticka.

Håll koll på kundresan.
I den transformation vi befinner oss blir kundresan allt mer komplex. Kunderna rör sig mellan digitala och fysiska kanaler, det blir fler och fler touch points och flera av de touch points som driver köp har varumärken inte har inte företagen någon kontroll över. Handelsforskaren Sara Rosengrens råd är att skaffa sig information hur OMNI-kundresan ser ut för just ditt varumärke för att förstå hur kunden agerar och rör sig mellan olika touch points. Vi håller med. Med innovativa researchmetoder  och digital teknik är det möjligt att kartlägga kundbeteende i både fysiska och digitala miljöer.

Add-in istället för add-on
Istället för att bjuda på erbjudande och rabatter på nya produkter - lägg in differentierande mervärden i erbjudandet. Till exempel som att kunden kan hålla koll på sina CO2-utsläpp om hen handlar hos dig (heja ICA och ”Mitt klimatmål). Det kommer driva framtidens kundlojalitet som handlar mer om engagemang än om poäng.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

10 april, 2019

Dags att mäta designeffekt!

Nu lanserar Resumé Designindex, en mätning av vilken effekt investeringar i design har. Silver har varit med att ta fram mätningen som en del av Komms varumärkes och designgrupp, Investeringar i design och upplevelsen av varumärket blir allt mer avgörande för ett företags framgång i en global värld där unika produkter inte finns längre än några veckor. Tanken med kontinuerliga mätningar av designeffekt är att designbranschen och deras kunder får en kunskapsplattform för strategisk design. Det finns många tävlingar som premierar snygg design baserad på jurybedömningar. Med kontinuerligt genomförda designindex-mätningar kan vi nu äntligen med konsumentdata börja identifiera vad som är rätt design – design som gör skillnad i mötet med konsument. Tack till alla branschkollegor som Bold, Identity Works och A+X samt Bilendi som står för undersökningen. Både ICA Basic och Panduro som Silver arbetat med kom på topp 3 i den första designindexmätningen som presenterades på Resumés Branding och designevent den 3 april i Stockholm.

Om Designindex:

  • Designindex är en kontinuerlig mätning av Resumé som jämför 
ett förpackningsdesign eller varumärkesidentitet före och efter en genomförd re-design
  • 15-20 produkter eller identiteter bedöms av ett riksrepresentativt urval på 1000 respondenter uppdelad på två referensgrupper, en som bedömer den gamla designen och en som bedömer den nya.
  • Resultatet är statistiskt säkerställt genom signifikanstest.
  • Utifrån en viktning av likability, unicitet och köpintention  
tas ett index fram som visar vilken förflyttning designen har skapat för varumärket. Designindex över 100 innebär att designen har skapat en positiv förflyttning av varumärket/produkten hos konsumenten.
Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

13 mars, 2019

Hej varumärkeschef – så här tar du makten över datan!

Digital data ger nya möjligheter till ett effektivt varumärkesutvecklingsarbete som ger resultat på sista raden. Med hjälp av big data, den egna kund- och försäljningsdatan, AI-baserad marketing automation och machine learning kan du driva både position och försäljning. Nedan följer några tips från Silvers chefsstrateg Ulf Berlin om hur du kan ta makten över datan och använda den för att utveckla och stärka ditt varumärke. 

1. Integrerad segmentering

Börja med att skapa en integrerad segmenteringsmodell som kopplar ihop den strategiska segmenteringen (drivkrafter, barriärer, emotionella och funktionella behov etc.) med din taktiska segmentering (säljdata, köp-, online-beteende etc.). Rätt utfört får du anonymiserad kunskap på individnivå som följer GDPR och är både taktisk med faktiskt kundbeteende och strategisk med drivkrafter och värderingar.  Detta ger dig inte bara ovärderlig information till det strategiska arbetet utan blir även grunden för individbaserad, automatiserad kommunikation som både kan vara positionerande och försäljningsdrivande.

2. Integrera dina datakällor

Se till att dina datakällor är integrerade så att du enkelt kan dra ut information och göra analyser som grundar sig från alla de datakällor du har tillgång till. Det enklaste sättet att integrera dina datakällor är genom ett marknadsanalysverktyg som kontinuerligt kan koppla ihop säljdata med marknadsanalysdata och t.ex. brand tracking. Det finns idag flera bra verktyg på marknaden, ”marketing analytics hubs”, men hör dig först för internt hur mycket din egen IT-avdelning kan klara av på egen hand.

3. Skaffa information om OMNI-kundresan

Säkerställ att du förstår den nya kundresan. Omnikundresan innebär att kunderna rör sig sömlöst mellan den digitala och fysiska dimensionen, en resa som ser väldigt olika ut för olika branscher och kategorier. För att ta reda på dina kunders OMNI-kundresa, använd dig av undersökningsmodeller som täcker in både online- och offline-beteende. Enklast och minst kostnadskrävande är att köpa in sig i branschspecifika studier, men det är ofta en väl motiverad investering att göra en specifik undersökning på dina kunder.

4. Ständigt lärande med machine learning

Marketing automation handlar inte bara om att skicka ut saker automatiskt, utan även om att öka träffsäkerheten. Därför är det viktigt att ta vara på hur kunderna reagerar på det du skickar till dem för att sedan förfina datan och göra kommunikationen ännu mer träffsäker. Se alltså till att systemet lär sig av effekterna på det du skickar ut och utvecklar en kunskap om kunderna, allt ifrån vilken tidpunkt till vilken kanal och budskap som passar dem bäst.

5. Få in ett varumärkesperspektiv på den digitala marknadsföringen

Många glömmer bort att en digital marknadsföringsstrategi inte bara ska vara försäljningsdriven, utan också innehålla guidelines ur ett varumärkesperspektiv. Ska ni använda push eller pull i er kommunikation? Vad är rätt digital tonlitet mot varumärkets strategiska målgrupp? Se till att er digitala marknadsföring är on strategy med en tonalitet och uttryck som driver varumärkets position – branding by selling. Digital marknadsföring är otroligt effektiv. Felaktig kommunikation kan snabbt rasera varumärkesvärden som byggts upp över lång tid.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

22 februari, 2019

Silver är Årets Byrå – för femte gången!

Vi är otroligt glada och tacksamma över att Silver har blivit utsedd till Årets Byrå 2019! Vi är Sveriges bästa design- och varumärkesbyrå (25+ mkr), för andra året i rad. Vi vill rikta ett stort tack till våra kunder som gör det hela möjligt och har gett oss högst betyg av alla byråer i branschen. Tack för att vi får göra den här resan med er!

Tävlingen Årets Byrå genomfördes för första gången 2000. I studien som ligger till grund för tävlingen utvärderar byråernas största kunder sina byråer inom 13 Nöjd kund index-kriterier, däribland kreativitet, strategisk kompetens, proaktivitet, affärsnytta, digital kompetens och engagemang. Det är den största branschstudien inom kommunikationsområdet som utvärderar smarbeten mellan kunder och deras byråer. Silver har tidigare vunnit Årets byrå år 2018, 2013, 2012 och 2010.

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.