14 februari, 2019

Öka spridningen i sociala medier med unboxing

Ett effektivt sätt att få sina följare att skapa user generated content (UGC) är genom tilltalande förpackningsdesign och en oförglömlig unboxing-upplevelse. Unboxing handlar om att människor filmar eller fotograferar produkter som packas upp och publicerar detta på sociala medier. Under 2018 genererade unboxing videos mer än 500 miljoner visningar på Youtube.

Skönhetsvarumärket Glossier framhäver naturlig och välmående hy, något som gjort succé bland millenials världen över. Glossier har utnämnts till ett av världens mest innovativa företag och har lyckats skapa ett starkt community bland dess 1,7 miljoner följare, mycket tack vare att de uppmuntrar och repostar UGC.

En snabb sökning på Google ger över 50 000 videoresultat av Glossiers attraktiva och spännande unboxing-upplevelse. De rosa bubbelplastfickorna som produkterna packas i för att transporteras säkert har blivit så populära att de används som necessärer, väskor och till och med säljs på andrahandsmarknaden – trots att det rör sig om enkelt, billigt packmaterial. Här är en av hundratals videos där du kan se när ett Glossier-paket packas upp.

Silvers tips för en bättre unboxing-upplevelse:

  • Tänk igenom hela kundresan när du producerar en vara som säljs i e-handeln. Särskilt om det är via egna kanaler. Hur kan ditt varumärke skapa en förpackningsupplevelse som ger ett långvarigt intryck, även efter att produktens livslängd är över?
  • För att skapa lyckad unboxing kan man bl.a. använda sig av personaliserade meddelanden, lyxiga inslagningar, roliga gimmicks och smarta produktavdelare.
  • Kom ihåg att tänka smart och hållbart – onödigt packmaterial, för stora kartonger och irrelevanta reklamblad kan ge motsatt effekt och irritera mer än förhöja upplevelsen.

Bildkälla 2

1 februari, 2019

Design som vinner i den digitala hyllan

I takt med att e-handeln växer sig allt starkare och 9 av 10 svenskar uppger att de handlar online är det hög tid att designa produkter och förpackningar som är lämpade för både den fysiska och den digitala handelsplatsen. Och för att synas i de miniatyrsmå bildformaten som erbjuds i sociala medier och på e-handelsplatser, den "digitala hyllan”,  gäller det att skilja ut sig från mängden. Men hur gör man det?

Börja helt enkelt varje designprocess med att tänka digitalt. En produkt som ska säljas online har helt andra krav och förutsättningar en den som enbart ska stå på en butikshylla och trängas bredvid sina konkurrenter. Många varumärkesägare har en tendens att vilja fylla sina förpackningar med så mycket information om produkten som möjligt, men att döma av exemplet nedan är det mer framgångsrikt att låta bli.

Det brooklynbaserade glassföretaget Van Leeuwen ökade sin försäljning med 50% efter att de gjort en re-design optimerad för sociala medier. De tidigare glassburkarna var överösta med information vilket gav ett rörigt och otydligt intryck, i synnerhet i sociala medier. Efter att byrån Pentagram skalat ned antalet varumärkeselement, förstorat logotypen och färgsatt i trendiga färger var den så pass tilltalande att hela 80% av de nya kunderna kom från Instagram.

  • Hur ser det ut i flödena hos din målgrupp? Designa en produkt som passar in målgruppens eget flöde så ökar chansen att de vill visa upp och dela den vidare till sina vänner.
  • Tänk på tydlighet och synlighet online – i små format syns inte liten text eller små ikoner. Skala hellre bort och låt loggan få mer plats!


 

24 januari, 2019

Futuristiska snacks – strösslade ägg, probiotiskt fredagsmys och köttiga fruktbitar

På Silver är vi ständigt på jakt efter de senaste trenderna och produktinnovationerna världen över. År 2019 spås bli det hälsosamma snacksets år och här är tre snack(isar) från väst som fångar vårt intresse just nu:

Färdigkokta ägg med strössel – Perfectly Peckish

Perfectly peckish eggBilder lånade av @perfectlypeckish

Nu kan du strössla ditt morgonägg med extra smak. Det kokta ägget har fått en helt ny kostym i form av Perfectly Peckish. Peckish är företaget som ger dig perfekt kokta, skalade, ekologiska ägg från frigående höns med ditt eget val av topping. Strösslet kommer i 5 smaker: Fried Rice, Rancheros, Salt & Pepitas, Everything (frö- och kryddblanding som är en vanlig topping på bagels) samt Maple Waffles. Peckish kan ätas både som en snabb frukost, snacks på språng eller som ett extra tillskott till din lunchsallad eller middag. Produkten lanseras över hela USA tidigt under 2019.

Probiotiskt fredagsmys – Blomkålspuffar för magen

Probiotiska blomkålspuffar, vegan robBilder lånade av @veganrobs

Maghälsan har länge varit på tapeten och det tros vara en trend som kommer att hålla i sig ett långt tag framöver. För att hålla tarmfloran i toppskick rekommenderas vi äta kombucha, kimchi, kefir och sauerkraut. Chips och godis, däremot, sägs vara den värsta sortens bov för den som vill upprätthålla en god bakteriekultur, något som naturligtvis innebär att vårt älskade fredagsmys är i farozonen.

Som tur är har produktinnovationerna inte låtit vänta på sig och det senaste tillskottet i den amerikanska snackshyllan är probiotiska blomkålspuffar. Puffarna är veganska, glutenfria och bidrar till en bättre matsmältning så att du kan fortsätta njuta av en bra magkänsla hela veckan. Ännu har vi inte sett något liknande i Sverige, men om vi får gissa borde det inte dröja länge innan dagligvaruhandelns populära linskrokar och quinoachips får sig en släng av närande tillskott!

Köttiga fruktbitar – Kryddigt fruktkött är hett

Watermelon jerky coconutBilder lånade av @watermelonroad & @mightybee

Efter att växtbaserade köttimitationer som ”The Impossible Burger” och "Beyond Meat” tagit världen med storm finns det fler aktörer som kommit på liknande tankar. Beef Jerky är ett klassiskt amerikanskt snacks vars uppkomst sägs komma från USAs ursprungsinvånare som torkade kött för att ge det en längre hållbarhet. Nu har brooklynbaserade Watermelon Road och londonföretaget Mighty Bee skapat växtbaserad jerky – ett köttliknande snacks av frukt.

Mighty Bee erbjuder kokosnötsjerky i smakerna Spicy BBQ, Teriyaki och Chocolate Hazelnut. För den som vill ha en mer tropisk fruktkick kommer Watermelon Roads jerky i flera exotiska smaker så som Mango Margarita, Watermelon Lemonade och Pineapple Mojito.

14 januari, 2019

Silver kan bli Årets byrå 2019!

Silver har blivit nominerade till Årets byrå 2019 – en utmärkelse som ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom att det är kunderna som utser vem som vinner.

151 byråer i 15 kategorier har utvärderats av sina kunder utifrån kriterier som bl.a. kreativ höjd, strategisk kompetens och engagemang och endast de allra bästa har gallrats ut till finalen. Den 21 februari koras vinnarna och vi hoppas att det går lika bra som förra året då vi tog hem storvinsten och vann tävlingen i kategorin Varumärkes- & Designbyråer (25+ mkr).

Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska kunder för att ni gör detta med oss!

Silver har tidigare vunnit Årets byrå år 2018, 2013, 2012 och 2010.
Vill du läsa mer om tävlingen – klicka här!

9 januari, 2019

Chefsstrategens 3 tips för att tackla marknadsavdelningens tuffaste utmaningar 2019

Resumé publicerade i förra veckan en lista på marknadschefernas främsta utmaningar för det kommande året. På listan hittar vi bland annat utmaningar som ”att våga ha en stark brand marketing-strategi", ”att få hela firman att leverera på varumärket

”, samt  ”skapa en dynamisk marknadsplan". Silvers chefsstrateg Ulf Berlin ger sin syn på saken och ger 3 tips inför 2019.

Den digitala transformationen påverkar allt och vänder upp och ned på gamla branschsanningar. Kanallandskapet är i förändring, kunderna handlar på nya sätt och kundlojalitet är ett minne blott. Det ställer nya och högre krav på oss som arbetar med varumärken. Här är 3 tips på vägen för att skapa ett starkare varumärke i en transformativ värld.

1. Låt mod bli en del av din brand marketing-strategi

Varumärken som tar ställning och står upp för vad de tror på vinner de syftesdrivna konsumenternas hjärtan. Och dessa blir allt fler. Edelman uppger att denna grupp av konsumenter som köper, undviker, byter eller bojkottar ett varumärke beroende på dess ställningstagande i sociala eller politiska frågor nu uppgår till 64% av världens konsumenter.

Ett exempel som hela världen har hyllat för sitt mod är Nike och deras uppmärksammande kampanj tillsammans med Colin Kaepernick. Nike, som är ett av världens starkaste varumärken, slöt år 2018 upp bakom en amerikansk fotbollsspelare som protesterat mot polisens övervåld mot den afroamerikanska befolkningen. Ett samarbete som lett till att Nikes aktie nått all-time high och att deras online-försäljning skjutit i höjden.

Så mod driver både försäljning och lojalitet. Men för att du ska upplevas som modig krävs det att du riskerar något. För vad är egentligen mod – om det inte finns något att förlora? Att ta ställning med självklarheter som alla skriver under på driver inte lojalitet. Mod gör det.

2. Kliv ned på golvet

Många varumärkes- och marknadschefer säger i Resumés undersökning att det är svårt att få hela organisationen att tänka och leverera på varumärket. Att predika varumärkets förträfflighet är inte en framkomlig väg i en transformativ värld heller. Som varumärkesägare är det bästa att helt enkelt kliva ned på golvet och jobba med kollegorna på de andra avdelningarna för att gemensamt omsätta varumärket i praktiken. Initiera och driv samarbeten över avdelningarna för att tillsammans med kollegorna bevisföra varumärket med produkter, tjänsteutveckling och äkta engagemang. De kommer snart märka att bygga varumärke är det roligaste som finns!

3. Teama upp med byrån

Var hamnar byråsamarbetet bland alla squads och tribes i den agila organisationen? Ska du jobba agilt med din byrå så är mitt tips att sluta ge briefer och gå och vänta på en presentation. Jobba istället tillsammans med din byrå. Hitta en riktigt bra, långsiktig samarbetspartner med rätt expertis som trivs med att jobba nära dig, er in-house byrå och era andra byråer.  Det kräver lite mer av dig, men skapar riktig agilitet med den dynamik som krävs för att nå resultat.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

18 december, 2018

Happy holidays!

Thank you all for a fantastic 2018! Our Christmas gift this year is to support the organisation Vid Din Sida, that helps elderly homeless people and the less fortunate retirees, with clothes, food and other necessities for a more decent life.

 

8 november, 2018

Hitting the clubs!

Alex Mattson is a young Nordic music producer who is going places. The Gold and Platinum award-winning 20 year-old producer signed to Sony/Ultra Music in 2016. With over 20 million streams of his songs, Alex has been one of the hottest Nordic newcomers on the club scene in the past few years. We’re delighted to be delivering the brand identity for such a talent!

www.alexmattsonmusic.com

8 november, 2018

Mildness in it’s purest form

Launched in 1968, Bliw was the first ever liquid soap to be sold in Swedish stores. The formula, design and colour of the product have evolved over the years. In 2002, the round bubble shaped container became even rounder in design, thanks to Alessi designer Stefano Giovannoni. Bliw is now being relaunched with a new design and new fragrances.

16 augusti, 2018

New site, same agency.

We've updated Silver’s brand identity based on our positioning strategy and brand values. Since we believe in building creative spaces that enable people to achieve greater things, our ambition has been to make our site a creative space itself: full of both strategic and creative inspiration from different projects that you can receive as a PDF to your inbox with just a click if you want to find out more. And don’t miss the Silver Lab, where we publish uncommissioned creative work from our fabulous designers that you can order as prints or T-shirts.

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Bolinders plan 2
112 24 Stockholm
+46 8 562 120 00

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.