Varför väljer nya och disruptiva start-ups att slaviskt följa en färdig och slätstruken lösning för sin affärsmodell, design och tone of voice? Antagligen för att det fungerar.

Bildkollage från Bloomberg. Från vänster: Quip (@quip); Clare (@clarepaints); Tend (@hello_tend); Jot (@jot); Public Goods (@publicgoods); Hims (@hims) via Instagram

Det finns en trend med nystartade nischvarumärken som säljer in sig som den perfeka lösningen, med socialt arbete, miljö och hållbarhetstänk som grundstenar. Designmässigt är de praktiskt taget identiska med renodlade hemsidor, pastellfärger och ett fotomanér där den enda mänskliga närvaron är en perfekt retuscherad hand.

Listan på varumärken som arbetar på det här sättet kan göras väldigt lång. Är de per definition små och nya? Är det inte då rimligt att de då speglar vad alla andra gör för att ens ha en chans att överleva i en väldigt konkurrensutsatt miljö? Kritiken kan initialt kännas som att den slår neråt. Samtidigt är trenden begränsande ur ett design och varumärkesperspektiv.

Att försöka att "sticka-ut" kan kännas som en självklarhet när alla drar åt samma håll. Det kan dock vara så att detta är ett marknads- / finansproblem snarare än ett designproblem. Dessutom är många nya start-ups till stor del finansierade av riskkapital - och med den finansieringen förväntas de inte bara att dominera sin nisch, utan även ta sig in på andra marknader under en överskådlig framtid.

"Risken att stänga ut en stor procent av marknaden är för stor när man jagar nästa finansieringsrunda."

Designutmaningen för dessa företag är att skapa ett varumärke som lyckas att fånga en stor del av marknaden på så kort tid som möjligt. Det blir därför nästan omöjligt att ha en stark åsikt/identitet då risken att stänga ut en stor procent av marknaden är för stor när man jagar nästa finansieringsrunda.

Det finns otroligt mycket att säga om detta ämne och denna artikel har främst tagit upp nya nischvarumärken. Blanding förekommer även i modevärlden och bland tech-jättarna, ofta med andra anledningar.

Vi återkommer snart igen i ämnet – det ligger oss på Silver varmt om hjärtat.

William Sörqvist
Digital designer

Här kan du läsa hela artikeln från Bloomberg: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-09-07/welcome-to-your-bland-new-world-of-consumer-capitalism?fbclid=IwAR1ke79wjlSWMN3n3viUNXxeDb-OEm7iF0oSG12h7FqrMQi0LvM5Z6O-3Zs

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.