4 mars, 2020

Oh my Good!

In Sweden there’s been a lack of affordable and healthy on-the-go solutions. Salad bars are often very expensive and time consuming, ready-made solutions in stores often contain a lot of additives, which also means that they might have been stuck on the shelf for quite some time. 

Oh my good gives more people the luxury of enjoying a really good and tasty meal on the go – and to a really good price. The product range includes crispy, generous bowls and sandwiches packed with fresh quality ingredients without additives. All meals are made in a local kitchen in Huddinge south of Stockholm, next to our own bakery. By taking advantage of the synergi between them, we can reduce the costs for supply and production without compromising with the quality. Oh my good is available in retail stores as well as Foodora’s delivery service.

Silver’s job was to develop brand name, concept and design. The result is a witty name connected with taste, and a simple, clear and cost-effective design.

27 februari, 2020

Silver ännu starkare på insikt

Ola Hilltorp och Adam Åbonde

Insiktsstrategen Ola Hilltorp förstärker Silvers strategiavdelning. Ola har lång erfarenhet av konsumentvarumärken från bl.a. sin tid på Ipsos och kommer ansvara för insiktsarbetet i Silvers strategi- och designprojekt. Han mår som bäst när han får koppla ihop olika metoder och informationskällor för att skapa insikter. När han får tid över är det linoljefärg, forspaddling och house-12"or som upptar hans tid.

Som del av Silvers insiktsteam kommer Ola tillsammans med strategen och forskaren Adam Åbonde även vara med och utveckla unika metoder för brand tracking samt mätningar av kundbeteenden och kreativ effekt.

Adam Åbonde brinner för att utveckla unika metoder för att undersöka konsumentbeteenden. Han forskar även kring digitala konsumentbeteenden på Handelshögskolan i Stockholm. Det kan även hända att du ser honom leda ett pass på Friskis och Svettis eller paddlandes i en kajak under sommarhalvåret.

Med Olas gedigna kommersiella bakgrund och Adams erfarenhet från forskning på Handelshögskolan har Silver ett unikt insiktserbjudande som vi gärna kommer och presenterar för dig.

Kontakta oss här.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

9 december, 2019

Nya talanger till Silver

De senaste veckorna har Silver tagit emot två nya praktikanter. Här kan du läsa mer om dom!

Jens Brolin och Minea Lagestam

Jens Brolin förstärker strategiteamet på Silver och kommer senast från Mazars SET och innan det Deloitte, där han arbetade som revisor. Under tiden på Deloitte reviderade han större multinationella företag, medan han på Mazars reviderade mindre företag, ofta startups och entreprenörer, med fullt produktionsansvar.

Jens har en kandidatexamen i företagsekonomi från Lunds Universitet och har även läst strategisk marknadsföring på Berghs. På fritiden engagerar han sig i fotboll i allmänhet och Malmö FF i synnerhet, och hoppas såklart att de tar sig vidare i Europa League-gruppspelet nu på torsdag. 

Minea Lagestam praktiserar som grafisk designer och studerar andra året på programmet Communication Design på Berghs. Hon har en stor drivkraft i att skapa sig en karriär inom digital design och det finns en förkärlek till animation, illustration och 3D. 

När hon inte är på kontoret eller i skolan tar hon alltid chansen att sänka sitt golf HCP och säger aldrig nej till att kolla på serier, helst The Office eller Stranger Things. 

Vi önskar både Jens och Minea varmt välkomna till Silver!

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

25 oktober, 2019

Så gör du ditt varumärke hållbart

André Hindersson, VD och Ulf Berlin, chefsstrateg på varumärkes- och designbyrån Silver skriver om hur du gör ditt varumärke hållbart - på riktigt. Du får konkreta tips och en rejäl dos inspiration från hur andra varumärken har gått tillväga.

Ulf Berlin och André Hindersson

Är ditt företag ett hållbart företag eller ett företag som gör hållbara saker? 

Ur ett hållbarhetsperspektiv skulle man kunna säga att det finns tre typer av företag:

  1. De som har en hållbar affärsmodell
  2. De som har en affärsmodell som kan bli hållbar
  3. De som har en affärsmodell som inte kan bli hållbar

Grunden till en hållbar affär läggs i varumärkesstrategin. Det är där företaget definierar det värde som det skapar för inte bara sina kunder utan även omvärlden. Ett värde som är större och långsiktigare än själva produkten eller tjänsten och som kan bli grunden för en hållbar affär genom att man både bidra till aktieägarna och till samhället i stort.

Allt fler företag jobbar in hållbarhet i varumärkesstrategin. ICA är ett tydlig exempel som utifrån sin varumärkesstrategi att göra varje dag lite enklare för en god morgondag börjat förändra sin verksamhet mot att som första steg ha en klimatneutral verksamhet 2020 och sedan därefter troligtvis steg för steg fortsätta mot en helt cirkulär verksamhet. ICA hjälper även konsumenten att leva hållbart med satsningar som klimatmärkta recept och den digitala tjänsten ”Mitt klimatmål” där kunderna baserat på sin köpdata kan se vilket klimatavtryck deras matvanor ger. Den dag hållbara val ger extra bonuspoäng har de kanske gjort sin största påverkan på våra köpvanor. Hundraåriga ICA är om något beviset för att hållbart företagande både ger lönsam tillväxt här och nu och en hållbar affär på lång sikt.

ICA tillhör den gruppen företag med en verksamhet som faktiskt kan bli hållbar på riktigt, även om det såklart är en lång väg kvar. Fler exempel finns inom till exempel kollektivtrafik, kooperativa företag i olika branscher, near food (till exempel hållbara miljövänliga tvättmedel) och energisektorn.

Den stora utmaningen finns hos företag vars affärsmodeller i grunden förmodligen aldrig kan bli hållbara. Det är svårt att se att vi kommer fortsätta konsumera mode och möbler som lösgodis. Många av företagen inom t.ex. fast fashion gör vad de kan men i längden måste affärsmodellen förändras för att de ska finnas kvar. 

En hållbar varumärkesstrategi är grunden för en sådan genomgripande transformation. Den görs i tre steg:

  1. Syfte – definiera vad vi bidrar med till omvärlden som är större än produkten och erbjudandet i dag. Hur gör vi positiv skillnad?
  2. Den strategiska möjligheten – definiera vad som är vår största möjlighet att göra skillnad utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Är det att minska utsläpp, utjämna sociala klyftor eller minska matsvinn? FNs hållbarhetsmål är en bra checklista att utgå ifrån.
  3. Den strategiska utmaningen – definiera den svagaste länken. Vad är det i vår verksamhet som har mest negativ inverkan på samhälle och/eller miljö? Är det materialen vi använder, transporterna eller kanske rent av våra kunders konsumtionsmönster? 

Utifrån dessa definitioner tar man sedan fram strategier för att utveckla erbjudande och i förlängningen kanske även affärsmodellen. Nästa steg är att konceptualisera varumärkespositionen så att hållbarhet blir en del av all kommunikation och inte bara syns i enstaka hållbarhetskampanjer eller hållbarhetsrapporter. De företag som är hållbara och de som jobbar mot att bli hållbara har en varumärkesidentitet och kommunikationskoncept som förmedlar detta i all kommunikation. Grafisk design är ett fantastiskt verktyg för att förtydliga, förklara och skapa engagemang. Tänk på yin och yang-symbolen, fredsmärket, prideflaggan och nu senast den attraktiva designen på FNs globala mål.

Men börja med att gå bortom hållbarhetsrapporten – utveckla en hållbar varumärkesstrategi så ditt företag går från att göra hållbara saker till att faktiskt bli ett hållbart företag som ger både tillbaka mer än vad det förbrukar till både miljön och samhället. Då kommer du snart märka skillnad i både rekrytering, kundengagemang, kommunikation och på sista raden. För frågan är om det verkligen är den digitala transformationen som driver vår tids stora förändring – det är snarare en hållbarhetsrevolution som står för dörren.

18 september, 2019

Rädda världen med en kopp kaffe: 5 trender och myter om hållbarhet

I veckan fick vi möjligheten att komma och lyssna på hållbarhetscoachen Jessica Cederberg Wodmar som gästade föreläsningsserien GANT TALKS. Här kommer våra främsta take aways från en oerhört inspirerande frukosttimme.

Bli hållbarhetsstolt!
Vi är många idag som går runt och bär på klimatångest, framförallt unga. Jessica peppade publiken att släppa sin ångest och att istället bli hållbarhetsstolta när vi gör något bra för planeten. Kom ihåg att även små grejer spelar roll – kan du t.ex. sova med en jobbig mygga i rummet?

Lev som i rymden
För varje kaffekopp du dricker går det totalt åt 140 liter vatten. Om du då dricker några koppar om dagen kommer du snabbt upp i de höga hundratalen. Detta är inget som vi som slutkonsumenter är särskilt medvetna om, mest på grund av att allt vatten som går åt inte påverkar vår plånbok. Vi tycker därför inte det gör någonting om vi slänger kaffet när det blivit lite kallt eller beskt men faktum är att det är ett otroligt slöseri med jordens resurser.
Jessica rådde oss därför till att leva som man gör på rymdstationen ISS, där varje liter vatten kostar hisnande 80 000 kr. Föreställer man sig det literpriset tar det genast emot att slänga det kalla kaffet eller sumpen. Det skulle de i alla fall aldrig göra på ISS.

Ekologiskt är bra – men se upp för skönhetsprodukter
För att en matvaruprodukt ska klassas som ekologisk krävs det att den till 95% framställts på ekologiskt vis. För att skönhetsprodukter så som schampoo och smink ska få samma stämpel krävs det endast att 0,2% av framställningen görs ekologiskt. 0,2% är såklart bättre än noll, men här kan vi som konsumenter ställa ännu högre krav på produktionen.

Korken på!
I många år har mejeriföretaget Arla predikat om att plastkorken på mjölkkartonger ska tas av när förpackningen lämnas till en återvinningsstation. Jessica har länge påstått det motsatta och för några månader sedan ändrade sig Arla. Faktum är att korken ska lämnas på förpackningen då det är den resurs som det finns mest av som återvinns. Med korken på går det att vika förpackningen på ett mer platseffektivt vis, och du slipper dessutom skölja den innan du stoppar ner den i sorteringen. Att skölja förpackningen ren är det sämsta du kan göra, särskilt om du använder varmvatten och diskmedel.

Kärlek och mångfald gör världen bättre
Hållbarhet handlar inte bara om klimat och miljö. Att sträcka ut en hjälpande hand till någon som behöver det är också att bidra till ett hållbart samhälle. Hälsa på folk du inte känner, våga bjuda in dina grannar på en kopp kaffe (och drick upp allt) och sprid kärlek till personer i din närhet. Med nya kontakter kommer nya perspektiv på saker och ting och du får dessutom chansen att inspirera dina nya vänner om vad du själv bidrar med för ett hållbart samhälle.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

29 augusti, 2019

Två nomineringar för Silver

I veckan som gått har vi fått ta del av trevliga nyheter. Vi kan stolt meddela att vi blivit nominerade i både Svenska Designpriset och Publishingpriset.

I Svenska Designpriset är vi nominerade för vårt arbete med ICAs corporate Identity. Mer om det projektet hittar du här.

Publishingpriset har uppmärksammat vårt jobb med ICAs hållbarhetsrapport och belönat oss med en nominering. Silver var med och skapade Framtidsrapporten som en del av ICAs 100-årsjubileum och det är nu tredje gången den görs. Årets rapport tar tempen på dagens hälsosituation och kartlägger spådda hälsotrender för 2025. Här ser du rapporten i sin helhet.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

12 juli, 2019

Sustainable Branding

Hållbarhet var utgångspunkten när vi tillsammans med ICAs kreatörer tog fram ICAs nya identitet som används i allt från arkitektur till powerpoint. Här kan du se resultatet!

Vill du se fler filmer som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

25 juni, 2019

Mer digitalt på Silver

Som vi berättat tidigare här på bloggen har Silver under den senaste tiden förstärkt sin digitala kompetens. Nu är det dags igen att presentera några av våra senaste tillskott.

William Sörqvist, Mikaela Sandström och Sara-Louise Berggren

William Sörqvist, Digital Designer
Kontorets enda göteborgare har ett stort intresse för digital design, animation och 3D. William jobbar mest med identiteter och ansvarade t.ex. för den rörliga grafiken till vårt arbete med Allsvenskans och Superettans nya identitet (Case kommer snart). Han har bred erfarenhet av att bygga webbapplikationer och hemsidor med stort fokus på användarvänlighet. Innan William kom till Silver läste han förpackningsdesign på Brobygrafiska.

Mikaela Sandström, Motion Designer
Mikaelas fokus ligger på att producera varumärkesbyggande filmer och casefilmer för våra kunder. Hon ansvarar för hela filmprojekt från idé till produktion och postproduktion. Som Designer färdigställer hon även design inför tryck, skissar hemsidor och redigerar bilder. Mikaela har en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap och har även läst två år Communication Design på Berghs.

Sara-Louise Berggren, Kontorschef
Innan Sara-Louise anslöt till oss på Silver läste hon grafisk design på Berghs. Hon är kontorets allt-i-allo som ser till att allt flyter genom att bl.a. koordinera möten, planera evenemang och köpa in material och andra nödvändigheter.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

17 juni, 2019

Silverkreatörer går för guld i Cannes

Tidigare i vår kammade Silverkreatörerna Tobias Rehnvall och William Sörqvist hem förstaplatsen i den svenska uttagningen till designklassen i Young Lions. Nu får de chansen att tävla mot andra lovande kreatörer i världens största reklamtävling. Vi slog såklart en pling till våra stjärnskott på plats i Cannes och pratade om mål och förväntningar.

William Sörqvist och Tobias Rehnvall laddar upp på stranden i Cannes

Vad betyder Young Lions för er?
- En chans att få testa sina kunskaper, träffa andra unga lejon i branschen och få en sjukt stor dos av inspiration och erfarenhet.

Hur laddar ni upp?
- Vi vet att vi står inför några långa dagar och därför försöker vi ta det lugnt och bara insupa stämningen. Vi har varit på en del intressanta föreläsningar och pratat med människor från många spännande företag. Det är många företag här som vill visa vad de går för, det är inspirerande och jäkligt kul att uppleva.

Vad är ert mål med Cannes Lions 2019?
- Vi är här för tävlingens skull och för att vinna, det är inget snack om saken. Samtidigt vill vi få ut så mycket som möjligt av upplevelsen och bli ordentligt inspirerade.

Deltagarna får briefen imorgon kring lunch och sen väntar några intensiva dygn innan vinnaren koras på torsdag.

Har ni lagt upp någon speciell strategi inför själva arbetet i väntan på briefen?
- Det är svårt i och med att vi inte vet vad den kommer handla om. Vi är sjukt taggade inför uppgiften och vi får helt enkelt låta briefen styra vårt arbete. Vi vill fortsätta att utmana gränserna för vad grafisk design innebär och hur det ser ut. Vi försöker ofta, eller så fort vi har möjligheten, att hitta nya infallsvinklar eller visuella uttryck som berör på ett nytt sätt.

Briefen för Young Lions Sverige var för STROKE-Riksförbundet. Här kan du se Tobias och Williams bidrag!

Vi på Silver håller såklart tummarna för grabbarna nere i Cannes!

Vill du vara först med att få reda på hur det går för dom? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

11 juni, 2019

Snygg utan vatten

Intresset för hudvård verkar aldrig sluta växa och 2019 står skincare-kategorin som ett stort, lummigt träd av nischade trendgrenar. Under vår tids ledord - hälsa och hållbarhet - har trender som bantade ingredienslistor, transparens, naturlighet, giftfria produkter och ätbar renhet hunnit bli självklarheter. Men trots kategorins höga mognadsgrad ser vi varumärken som fortfarande lyckas göra revolutionerande moves, till jordens stora glädje. 

Zero Packaging på Lush Naked Shop 

Bild från Lush

Tvål- och kosmetikföretaget Lush ligger bakom världens första förpackningsfria kosmetikkoncept med sina Lush Naked Shops, som än så länge finns i Milano, Berlin och sedan 2019 i Manchester. Lush har sedan starten haft produkter som schampookakor och tvålar utan förpackning, men i linje med den ökande medvetenheten kring plastförpackningarnas miljöpåverkan har man nu lanserat framtidens butik där hela sortimentet av hudvård, hårvård, kroppsvård och badbomber är förpackningsfritt, s.k. Naked.

Low Water-comsumption Skincare

Bild från Pinch of Coulour

Vatten är den vanligaste ingrediensen i hudvård och i takt med att vatten börjar respekteras som en begränsad tillgång växer trenden kring #waterlessbeauty. Trenden innefattar dels förenklade hudvårdslösningar som kräver mindre vattenåtgång i proceduren, men också torra eller koncentrerade produkter som i sig innehåller mindre vatten, vilket dessutom ökar hållbarheten och minskar fraktutrymmet. En pionjär i området är Pinch of Colour, startat av Linda Treska. Målet är att bevara naturens värdefulla resurser samt att donera pengar till behövande.

Powder Cleansers

Bild från S.W. Basics of Brooklyn

Bland de vattenlösa produkterna finns en rad spännande rengöringsprodukter i pulverform. Av pulverprodukterna tar man en liten hög i handflatan och tillsätter enkelt några droppar kranvatten. Pulvret kan till exempel bestå av Marockansk lera som från det tyska varumärket Less, riskornspulver med det skönhetsgivande ämnet gamma oryzanol inspirerat av japansk hudvård, eller frystorkat aloe vera-pulver från SW Basics of Brooklyn som återfår den gelé-lika konsistensen av nyskördad aloe vera när det blandas med vattendroppar.  

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

Silver
Kungsgatan 54

111 35 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 54

111 35 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 54

111 35 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 54

111 35 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 54

111 35 Stockholm
+46 8 562 120 00

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We develop creative spaces that make people and brands achieve greater things.