14 januari, 2019

Silver kan bli Årets byrå 2019!

Silver har blivit nominerade till Årets byrå 2019 – en utmärkelse som ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom att det är kunderna som utser vem som vinner.

151 byråer i 15 kategorier har utvärderats av sina kunder utifrån kriterier som bl.a. kreativ höjd, strategisk kompetens och engagemang och endast de allra bästa har gallrats ut till finalen. Den 21 februari koras vinnarna och vi hoppas att det går lika bra som förra året då vi tog hem storvinsten och vann tävlingen i kategorin Varumärkes- & Designbyråer (25+ mkr).

Vi vill rikta ett stort tack till våra fantastiska kunder för att ni gör detta med oss!

Silver har tidigare vunnit Årets byrå år 2018, 2013, 2012 och 2010.
Vill du läsa mer om tävlingen – klicka här!

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

9 januari, 2019

Chefsstrategens 3 tips för att tackla marknadsavdelningens tuffaste utmaningar 2019

Resumé publicerade i förra veckan en lista på marknadschefernas främsta utmaningar för det kommande året. På listan hittar vi bland annat utmaningar som ”att våga ha en stark brand marketing-strategi", ”att få hela firman att leverera på varumärket

”, samt  ”skapa en dynamisk marknadsplan". Silvers chefsstrateg Ulf Berlin ger sin syn på saken och ger 3 tips inför 2019.

Den digitala transformationen påverkar allt och vänder upp och ned på gamla branschsanningar. Kanallandskapet är i förändring, kunderna handlar på nya sätt och kundlojalitet är ett minne blott. Det ställer nya och högre krav på oss som arbetar med varumärken. Här är 3 tips på vägen för att skapa ett starkare varumärke i en transformativ värld.

1. Låt mod bli en del av din brand marketing-strategi

Varumärken som tar ställning och står upp för vad de tror på vinner de syftesdrivna konsumenternas hjärtan. Och dessa blir allt fler. Edelman uppger att denna grupp av konsumenter som köper, undviker, byter eller bojkottar ett varumärke beroende på dess ställningstagande i sociala eller politiska frågor nu uppgår till 64% av världens konsumenter.

Ett exempel som hela världen har hyllat för sitt mod är Nike och deras uppmärksammande kampanj tillsammans med Colin Kaepernick. Nike, som är ett av världens starkaste varumärken, slöt år 2018 upp bakom en amerikansk fotbollsspelare som protesterat mot polisens övervåld mot den afroamerikanska befolkningen. Ett samarbete som lett till att Nikes aktie nått all-time high och att deras online-försäljning skjutit i höjden.

Så mod driver både försäljning och lojalitet. Men för att du ska upplevas som modig krävs det att du riskerar något. För vad är egentligen mod – om det inte finns något att förlora? Att ta ställning med självklarheter som alla skriver under på driver inte lojalitet. Mod gör det.

2. Kliv ned på golvet

Många varumärkes- och marknadschefer säger i Resumés undersökning att det är svårt att få hela organisationen att tänka och leverera på varumärket. Att predika varumärkets förträfflighet är inte en framkomlig väg i en transformativ värld heller. Som varumärkesägare är det bästa att helt enkelt kliva ned på golvet och jobba med kollegorna på de andra avdelningarna för att gemensamt omsätta varumärket i praktiken. Initiera och driv samarbeten över avdelningarna för att tillsammans med kollegorna bevisföra varumärket med produkter, tjänsteutveckling och äkta engagemang. De kommer snart märka att bygga varumärke är det roligaste som finns!

3. Teama upp med byrån

Var hamnar byråsamarbetet bland alla squads och tribes i den agila organisationen? Ska du jobba agilt med din byrå så är mitt tips att sluta ge briefer och gå och vänta på en presentation. Jobba istället tillsammans med din byrå. Hitta en riktigt bra, långsiktig samarbetspartner med rätt expertis som trivs med att jobba nära dig, er in-house byrå och era andra byråer.  Det kräver lite mer av dig, men skapar riktig agilitet med den dynamik som krävs för att nå resultat.

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.

18 december, 2018

Happy holidays!

Thank you all for a fantastic 2018! Our Christmas gift this year is to support the organisation Vid Din Sida, that helps elderly homeless people and the less fortunate retirees, with clothes, food and other necessities for a more decent life.

 

8 november, 2018

Hitting the clubs!

Alex Mattson is a young Nordic music producer who is going places. The Gold and Platinum award-winning 20 year-old producer signed to Sony/Ultra Music in 2016. With over 20 million streams of his songs, Alex has been one of the hottest Nordic newcomers on the club scene in the past few years. We’re delighted to be delivering the brand identity for such a talent!

www.alexmattsonmusic.com

8 november, 2018

Mildness in it’s purest form

Launched in 1968, Bliw was the first ever liquid soap to be sold in Swedish stores. The formula, design and colour of the product have evolved over the years. In 2002, the round bubble shaped container became even rounder in design, thanks to Alessi designer Stefano Giovannoni. Bliw is now being relaunched with a new design and new fragrances.

16 augusti, 2018

New site, same agency.

We've updated Silver’s brand identity based on our positioning strategy and brand values. Since we believe in building creative spaces that enable people to achieve greater things, our ambition has been to make our site a creative space itself: full of both strategic and creative inspiration from different projects that you can receive as a PDF to your inbox with just a click if you want to find out more. And don’t miss the Silver Lab, where we publish uncommissioned creative work from our fabulous designers that you can order as prints or T-shirts.

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

Silver
Kungsgatan 55

111 22 Stockholm
+46 8 562 120 00

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.

We are a strategic brand and design agency. We believe that by developing creative spaces, we enable people to achieve greater things.