När Harvard Business Review publicerar en artikel som påstår kunna visa vilken logotyp som är den mest effektiva, blir man ju nyfiken. Det vore ju drömmen att få veta rent vetenskapligt hur man skapar den perfekta logotypen.

HBR vore inte HBR om det inte låg en massa research bakom artikeln. Så även nu. 7 stycken kvalitativa studier där deltagare fått jämföra logotyper och en genomlysning av 597 logotyper kopplat till brand equity. Fokus i studierna har legat på att jämföra deskriptiva logotyper med icke-deskriptiva för att se vilken typ av logotyp som har störst positiv effekt.

Ett exempel: Burger Kings logotyp räknas som deskriptiv då den påminner om en hamburgare. MacDonalds logotyp räknas som icke-deskriptiv då ”the golden arches” inte har något med erbjudandet att göra, de är bara ett ”M”. Vad blev resultatet, då? Jo, att har man en produkt eller tjänst som av gemene man uppfattas som positivt kan man med fördel i logotypen associera till denna. En kaffekedja bör utifrån detta ha något i loggan som associerar till kaffe, enligt forskarna. Studierna visar att en deskriptiv logotyp medför följande positiva effekter jämfört med icke-deskriptiva logotyper:

  • varumärket upplevs mer genuint
  • varumärket uppskattas mer av konsumenter
  • högre köpintention
  • driver i högre grad försäljning

Men har man en negativ produkt som t.ex. palmolja bör man nogsamt undvika att associera till den i logotypen. Inga konstigheter kan tyckas och naturligtvis är det inte så lätt att en man alltid ska göra deskriptiva logotyper. Se bara just McDonalds och Starbucks som ”trots” sin non-deskriptiva logotyp är större jämfört med Burger King. Men intressant att det förmodligen ger en komparativ fördel om man lyckas fånga positiva associationer till erbjudandet i det som är kommunikationens kärna: logotypen.

Men mer fakta behövs för att kunna dra tydligare och mer specifika slutsatser. Därför driver vi i designbranschen tillsammans med Resumé och undersökningsföretaget Bilendi Design Index – till det yttre en tävling men på sikt en databank för att kunna göra analyser kring vilken typ av design som ger mest effekt.  Vi återkommer snart igen i ämnet designeffekt – det ligger oss på Silver varmt om hjärtat.

Här kan du läsa hela artikeln från HBR: https://hbr.org/2019/09/a-study-of-597-logos-shows-which-kind-is-most-effective

Vill du läsa fler artiklar som denna? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev!


 
 

 

Genom att anmäla dig till Silvers nyhetsbrev godkänner du Silvers villkor för användande av personuppgifter. Läs mer om vår GDPR-policy här.